Riadenie rizík
Pôdohospodárska platobná agentúra, (ďalej ako „PPA“) si plní svoje povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov a z akreditačných kritérií definovaných v delegovanom nariadení Komisie (EÚ) č. 2022/127, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116.
Postupy, ciele a zodpovednosti v oblasti riadenia rizík v podmienkach PPA upravuje interná smernica Riadenie rizík v platnom znení, ktorá je pravidelne aktualizovaná, aplikovaná a dostupná pre všetkých zamestnancov PPA.
Ciele riadenia rizík
Medzi hlavné ciele riadenia rizík v PPA patrí zvýšenie úrovne integrity organizácie aj v nadväznosti na prijatú Protikorupčnú politiku PPA, zlepšenie riadenia strategických a operatívnych zmien v organizácii, zlepšenie riadiaceho a kontrolného systému, efektívnejšie a pružnejšie postupy pri plánovaní úloh, lepšia identifikácia príležitostí a hrozieb ako prevenciu proti podvodom, korupcii a inej protispoločenskej činnosti, prevencia krízových situácií, vytvorenie spravodlivejších a etickejších postupov fungovania organizácie, dosiahnutie rizika cieľového, t.j. rizika s nízkou významnosťou a vytvorenie povedomia vo vnútri organizácie, ktoré zabezpečí, aby sa riadenie rizík stalo súčasťou každodenného chodu a kultúry PPA.
Rozdelenie rizík
Riziká sa v PPA delia podľa oblasti rizík na štyri skupiny:
• riziká podvodov
• riziká korupcie
• riziká ostatné
• riziká kybernetickej a informačnej bezpečnosti
Prevencia vzniku rizík
Vzhľadom na ťažkosti pri dokazovaní podvodného konania a náprave poškodenia dobrého mena dotknutých subjektov je žiaduce, aby sa zabránilo podvodnému konaniu prostredníctvom preventívnych opatrení. Základom prevencie v oblasti boja proti podvodom sú účinné právne predpisy, systémy riadenia, nástroje riadenia rizík a kontroly zamerané na ochranu verejných záujmov, ktoré obsahujú prvky posilňujúce riadne finančné hospodárenie.
Prevencia na strategickej úrovni
• pravidelne overovať systémy riadenia a kontroly s cieľom preveriť systém riadenia rizík
• zabezpečiť implementáciu sofistikovaných analytických softvérových nástrojov
• aktualizovať manuály a usmernenia týkajúce sa ochrany finančných záujmov EÚ v SR, ako aj etický kódex
• posilňovať a zefektívňovať spoluprácu a výmenu skúseností
Centrálna evidencia rizík
PPA eviduje existujúce riziká v centrálnej evidencii rizík, kde ma každé riziko pridelené číslo, názov identifikovaného procesu, vlastníka rizika, popis, vykonané a plánované opatrenia, významnosť rizika, zodpovedné organizačné útvary za konkrétne opatrenia a ďalšie relevantné údaje.
Centrálna evidencia rizikových indikátorov
Rizikové indikátory sú signály naznačujúce možný podvod. Tieto indikátory naznačujú možné pochybenie alebo podvodné konanie a je potrebná okamžitá reakcia zo strany PPA s cieľom overiť, či sú potrebné ďalšie opatrenia. Rizikové indikátory identifikujú zamestnanci PPA na základe vlastných skúseností, výsledkov auditov, kontrol, prešetrovaní, preskúmaní a administrovaní žiadostí a podporných dokumentov. Údaje sú následne zaznamenané v centrálnej evidencii rizikových indikátorov spolu s postupom ako následne postupovať po identifikovaní konkrétneho rizikového indikátora.