Riadenie rizík

09.09.2024

Riadenie rizík

Pôdohospodárska platobná agentúra, (ďalej ako „PPA“) si plní svoje povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov a z akreditačných kritérií definovaných v delegovanom nariadení Komisie (EÚ) č. 2022/127, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116.

Postupy, ciele a zodpovednosti riadenia rizík v podmienkach PPA upravuje interná smernica Riadenie rizík č.29 / 2022, ktorá je pravidelne aktualizovaná a dostupná pre všetkých zamestnancov PPA.

Ciele Riadenia rizík

Medzi hlavné ciele riadenia rizík v PPA patrí zvýšenie úrovne integrity organizácie aj v nadväznosti na prijatú Protikorupčnú politiku PPA, zlepšenie riadenia strategických a operatívnych zmien v organizácii, zlepšenie riadiaceho a kontrolného systému, efektívnejšie a pružnejšie postupy pri plánovaní úloh, lepšia identifikácia príležitostí a hrozieb ako prevenciu proti podvodom, korupcii a inej protispoločenskej činnosti, prevencia krízových situácií, vytvorenie spravodlivejších a etickejších postupov fungovania organizácie, vytvorenie povedomia vo vnútri organizácie, ktoré zabezpečí, aby sa riadenie rizík stalo súčasťou každodenného chodu a kultúry PPA.

Rozdelenie rizík

Riziká sa v PPA delia podľa oblasti rizík na štyri skupiny:

  • riziká podvodov
  • riziká korupcie
  • riziká kybernetickej a informačnej bezpečnosti
  • ostatné riziká

Prevencia vzniku rizík

Vzhľadom na ťažkosti pri dokazovaní podvodného konania a náprave poškodenia dobrého mena dotknutých subjektov je žiaduce, aby sa zabránilo podvodnému konaniu prostredníctvom preventívnych opatrení. Základom prevencie v oblasti boja proti podvodom sú účinné právne predpisy, systémy riadenia, nástroje riadenia rizík a kontroly zamerané na ochranu verejných záujmov, ktoré obsahujú prvky posilňujúce riadne finančné hospodárenie.

Trvalé úlohy v oblasti prevencie na strategickej úrovni:

  • pravidelne overovať systémy riadenia a kontroly s cieľom preveriť systém riadenia rizík
  • zabezpečiť implementáciu sofistikovaných analytických softvérových nástrojov
  • aktualizovať manuály a usmernenia týkajúce sa ochrany finančných záujmov EÚ v SR, ako aj etický kódex
  • posilňovať a zefektívňovať spoluprácu a výmenu skúseností

Centrálna evidencia rizík

PPA eviduje existujúce riziká v centrálnej evidencii rizík, kde ma každé riziko pridelené číslo, vlastníka rizika, popis, uskutočnené a plánované nápravné opatrenia, významnosť rizika, zodpovedné organizačné útvary za konkrétne nápravne opatrenia a ďalšie údaje. Organizačné útvary si zvolia kontaktné osoby, ktoré sú zodpovedné za aktualizáciu údajov rizík. Kontaktným osobám je pridelený prístup do centrálnej evidencie rizík po schválení od riaditeľa odboru prevencie a riadenia rizík.

Centrálna evidencia indikátorov rizík

Rizikové indikátory sú signály naznačujúce možný podvod. Tieto indikátory naznačujú možné pochybenie alebo podvodné konanie a je potrebná okamžitá reakcia zo strany PPA s cieľom overiť, či sú potrebné ďalšie opatrenia. Rizikové indikátory identifikujú zamestnanci PPA na základe vlastných skúseností, výsledkov auditov, kontrol, prešetrovaní, preskúmaní a administrovaní žiadostí a podporných dokumentov. Údaje sú následne zaznamenané v centrálnej evidencii rizikových indikátorov spolu s postupom ako následne postupovať po identifikovaní konkrétneho indikátora.


PPA Podcast

Logo - PRV SR 2014-2020

Miestne akčné skupiny

Banner - ATIS - Agrárne trhové informácie Slovenska

Aktuálne výzvy

Metodický pokyn k zverejňovaniu výziev

CAF

ISO 37001

Naj zamestnávateľ